On Sunday 7 July 2024, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:Mietin tässä jokkn aika sitten, että Eino Leinon runoista ainakin jotkut ovat vähän kuin 10-12-vuotiaan tytön koulussa kurjouttamia: etsitään maailman dynamiikkaa, vähän muidenkin silmin, ja yritetään kirjouttaa tiedon rippeistä viisaita elämänohjeita, kulttuurin uomilla pysytellä yrittäen.Sitä äsken ihmettelin, kun Kalevalan alyssa on mm "aivoni ajattelevi" ja äitini oli aivotutkija, ja muistelen häben joskys ollessani ehkä 7-vuotias tai aika nuori kumminkin, sanoneen yrittäneen sovittaa Kalevalaa nykymaailmassa kestäväksi, mutta että se olikin ollut vain vähän alusta, mitä tartti sovittaa. Niin että jos mietin, niin onko kulttuuriperinnön kohdalta voinut joku tuttuni tai tietämäni ihmistyyppi runoilla Kalevalan tapaan, niin pikkuveljeni Tompo olisi kai lähtenyt sompailemaan ympäristön arvostamaa teoriaperspektiiviä jäljitellen ihan vain suoraviivaisesti, ympäristön arvostamua tärppejä jonossa mainiten: "Mieleni minun tekevi, lähteä laulamahan, saa'ani sanelemahan, sukuvirttä suoltamahan, lajivirttä laulamahan" mutta voihan esim isä olla ollut kopioinut ditä lastenkasvatukseenss. Mutta se siis tuo mieleen pohjouskorealaisen tyyppisen nuoren miehen tai pojan tuotoksen - vai oliko kulttuuriperinne tarkoitus säilyttää niin tänä aikana?Terv. Hannele
On Sunday 7 July 2024, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:Äitini Tita väitti joskus että oli kurjoittanut Gilgameshin, vanhan kuuluisan teoksen, jossa tapettiin kamalasti ihmisiä, mutta että se olikin vain lappeenrantalaisen koulupojan vai matemaattisesti käsityämättömän lahjakkaan lappeenrantalaisen koulutytön aine, siis koulyssa kirjoitettu tarina, josta sitten nousi kamala häly, joka piti jotenkin karkoittaa, mhin joku tuumi, että "mitä tuo noits ulklmaalaisia kulttuurivaikutteita tänne, kiinalaisia, siinähän se vika on."Terv. Hannele
On Tuesday 9 July 2024, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:Eilen katoin jotain kindle direct publishinging myyntitulojuttuja ja taas kerran ihmettelin, oliko ostaneet ketkään muut kuin.lähinnä minä itse vain kirjojani. Tekijänpalkkioista pisti silmääni niiden nimitys "royalty", ja mietin, oliko minulla Kaisa-nimen myötä ollut jokin velvoite llla jotenkin kuninkaallisen kaltainen, ja en vain ollut ollut, ja siitäkö ongelmani? Ylipäätään en näytä olevan sopiva muhinkään johtotehtävään tai julkisuuteen. Mutta kirjoitukseni eilen luokittui Zeus-maisen suurivaikutujseksiseksi teoksi, kun bligissani ehdotin Alaskan tai kylmuen seutujen nimeämustä nimellä Dwenda, joka näyttää tulvan ilmastotaitoja seudun kulttuurin ym viisauden oppinista edistäisi. Että joksikin jumalolennon tapaiseksi jotlin tekoni tai puoleni esim taitoni joskus luokittuvat. Mutta julkinen kiinnostus ja toisten arvioima paikkani maailmassa on lähinnä yliopiston dosentin, jonka kirjoitukset kyllä säästetään jossain pölyttymässä mutta jonka kiinnostavuus on lähinnä yksittäisen faktan ohimenevän tarkistuksen luokkaa. Mutta käytännössä eilen tosiaan joitakin minuutteja tai puolituntisia efekti tuntui vastaavan ilmoitusta Kuopion Petosella liikkuvasta karhusta, ja tosiaan mietin, tarttisko minun vaihtaa johonkin sellaiseen lokeroln, mutten tiennyt, että mihkn, mutta joku luokitteli että tehoni on välillä kuin luonnon kauneudesta oppia osaavan, mikä oli kai myös tarkoitus tuolla Dwenda-nimestä muidenkin oppia. Mutta toi yksi tekoni siis luokittui Zeus-maisen suureksi, mutteivät muut tekoni. Ilmassa oli että jos nimi toimii ilmaston, kulttuurin yms oppimisen apuna kaikkialla maapallolla kiehtovaan ilmastoonmatkatessa ja muuttaessa, niin pitäisikö maapallo nimetä sanalla Dwenda, ja mitä se sitten vaikuttaisi, ja olemmeko niin yhteen seutuun jääviä?Terv. Hannele
On Tuesday 9 July 2024, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:
Dosenttina vertautuisin teoreettisen fysiikan Matti Pitkäseen, jolla oli joitain omia teorioita mutta joka oli lähinnä unohdetta, mutta hänen teoriansa kuulistivat yllättävän hyvälaatuisilta, niin että tuntui, että hänen työlleen pitäisi olla rahoitus ja sen tulokset, siis nuoideat tms, ottaa ainakin ajan myötä mukaan, vaikka etevämpi oli kuin muut.Mutta yliopidtoura ei tunnu sopivan minulle. En sovi sinne sosiaalisesti ja kaiken maailman ongelmia on minulla liikaa. Lähinnä kak muistutan freelancertoimittajaa tai jotain uskonnollista henkilöä esim kurjoittavaa tavallista ortodoksia tai buddhalaista, ja joksikin byddhalaiseksi välillä luokitunkin. Mutta siis mahdollisia harkittavia yliopistoaloja olisivat kai lähinnä teoreettinen filosofia, uskl totiede ja folkliristiikka, muttei niistä mikään tunnu sopivan. En ole käynyt yliopistolla vuosiin.Terv. Hannele
11. marraskuuta 2024 Taiteesta ja julkusuudesta jotakin oppiessani olen huomannut, että taideteoksdn kenties värittävät tutut henkilöt, ja niin en tiedä, mikä liittyy tuttavapiiriin ja mikä esim henkilötyyppien alkuoerään muiden maanosien maissa tai muuten juuri tietyillä tietyntyylusillä paikkakunnilla. Kumminkin kuuluisista vanhousta suomalaisizta maalauksista kaskenpolttoa kuvaavassa maalauksessa tyttö on aina ollut serkkuni Saija Harin näköinen paljon. Ja Ainoa ja Vöinämöistä esittävässä kolmiosaisessa kovin kuuluusassa maalaujsessa alaston nainen kivellä on aina muistuttanut Saija-serkkuni äitiä Marja-Liisa Haria, mihin kai klmmentti on ollut, että hän on se, joka ehkä boisi kestää niin monta muestä kuin mousesta maalauksesta tulee. Hän on tavannyt olla teknusen ja näytteleväisen oloinen, "Ei kärsimättä kirjavaksi." hän tapasi sanoa minulle ja se oli kovin ikävä linjaus häneltä minun elämäni suhteen. Philippiiniläiset hänestä tulee minulle mieleen.
Jonkin henkusen puolen vöite rai kysymys on, onko hän ehkä poptähti-näyttelijä Madonna, mihin suuntaan viittaisivat tuon maalaujsen nauttima arvostus yhdessä Hari-sukunimen tuoman Äiti Maria -vertauskohteen janssa, eli onko haluttu verrsta suomalaista maalausta, sen viisautta, kristinuskln Äiti Marian viisauteen? Mutta suuret saavutujset ovat usei yksilön, kulttuurin, seudun, maailmanajan, innostavien erilaidten eri vahvuukdia omaavien tuomua, eikä äidiltä tai isältä tns pitköaijaiselra lähipiiriltä ikään kuin toistaen opittuja ja noudatettuja. Esim säätaidot, jaksavaisuus ja paraneminen vaativat yksilöltä omaan tilanteeseen ha omiin tejemusentapoihkn, taitoihin, mukavuusalyeeseen, arvoihin, yms sovittamista, eli jos Jeesus teki ihmritö, niin joko nuo taidot lli opitgu kulttuurin tms myötä tsi sitten etäisemmiltä henkilöiltä, tai sitten oli kyseessä hänen oma vahvuutensa. Eli Äiti Maria tuskin omasi samaa viisautta vaan enemmänkin jotenkin caati elömä etäisyyttä sekä kulttuurin sivistykseen tms viisauteen nohaamusta, niin hädän hetkellä olivat ne taidot turvana ja vurvoittivan parantaen.
12. marraskuuta 2024 Yliopistolla 1990-luvulla jollain matemaattistyyppisellä kyrssilla samaan aikaan ollut ja jossain samassa porukassa ollut Mikko Oilinki, jonka okemus, sosiaalinen tyyli oli aina jotenkin kamalan häiritsevä, tuo näin jälkikäteen mieleen Alfred Nobelin, ruotsalaisen dynamiitin keksijän, jonka ansaitsemista rahoista Ruotsin Nobel-säätiön jakamien Nobelin palkintojen rahat ovat alunperin peräisin. (Hän sanoi olleensa vammaisten janssa tekemisissä. Yllättävää kyllä ihmeparannusohjeeni ovat huojentaneet ilmapiiriä, niin että varmuuden vuoksi lisää linkit tähän, vaikka siis ne ovat vain teoreettisia arvauksia tms vaikutelmia, eli ei kannata olla yhtään varomaton koskaan, see Www.EasyHealing.info i.e. CuringGuesses.BlogSpot.com ja parantamisesta.blogspot.com .
Yliopistolla vauhdikkaita matematiikan kursseja veti Antti Kupiainen, joka tyyliltään muistutti nykyistä Suomen presidenttiä Alexander Stubbia.
Karateseura Wadokanissa treenasi joskus mustavyö, joka näin jälkikäteen ajatellen olisi voinut olla vaalea naislaulaja ruotsalaisesta Euroviisu-yhtyeestä Abba.
Savonlinnan Nätkillä vanha talonmies muistutti myöhemmin uutisissa ollutta Yö-yhtyeen edesmennyttä oliko laulajaa vai basistia, mutta toi mieleen laulun Joutsenlaulu.
Savonlinnassa kai muutenkin olisi ollut muusikoita ym taiteilijouta, kirjailijoita jne, mutten kai keneenkään niin hyvin tutustunut.
Lapsuudensukulaisistani on teksteissäni siellä täällä mainittu joistakin jotakin (ainakin serkkuni Saija Hari, Riitta Hari ja isänisäni Johannes Ekholm/Hari), muttei se ole ollut tavoitteenani, kun eivät nämä ole tarkoitettu niin yksityisiksi kirjoituksiksi ainakaan useimmat, vaan pikemminkin jotain oppimateriaalia taidoista hyvin yleisellä tasolla, plus ikään kuin vahingossa tai siis toisten toiveista jotain taustatietoa itsedtäni ja kurjoitustyöstäni, yms, mutta mieluummin vain vähän, kun en ole niin sosiaalinen keskushenkilö tms pidetty ollut, ja on eri asia osata jotakkn teoriassa kuin käytännössä.
14. marraskuuta 2024 Näin jälkikäteen ajatellen, kun yrittää setviä, mitä kävi jamiksi, jollain vurtuaalusella puolella, niin näyttää kuin Riitta Hari olisi välistä käyttänyt väitettä että hän on yli 100 000-vuotias. Mutta hän on tavannut käyttää vähän mitä tahansa väitettä sillä tekosyyllä, että joku luulee, että niin voisi olla. Ja Tuomo Hari näyttää luokitelleen itsensä joukoksi nuoria miehiä, keskenään hämäävän samantyyppisiä, kenties aasialaisia, näytteleväisiä.
Kommentit
Lähetä kommentti