Siirry pääsisältöön

Sosiaalisesta olemuksesta, kivuista ja omista valinnoistani

 " On Wednesday, 1 January 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:

Äsken hoksasin, mistä sosiaaliset suhteeni ja virtuaalinen tms vaikutysvaltani kouluaikoina menivät pieleen ja mistä myös sain kauheedti kipuja ja hirveen kureän kropan kuin robotti. Ilmeisesti oma kroppani ja olemukseni ei näy kauemnas tai muiden silmissä samanlaisena kuin itselleni. Itse llen hurveän liikunnallinen, lihaksistojeskeinen ja lähellä elekielen tienoilla ja jropan kokonaisuuteba hahmotan kuin musiikki, ja kauempana on näklaistin maisemakatse, jossa myös tunbelnataju neutraalusti kuin luontoa katsellessa, ja järki on gelposti mujana mitä arjessa tarvitaan, ja sosiaalusesti yritän pähkäillä että mikä kumna on meininki, mikä pielessä, saisinko elämäni jotenkin sujumaan vaikka näin. Tässä joku päivä oli huoneessani pimeää mutta kulkuessani oli kännykässä valo ja vaikytelma ikkunasta heijastyessaan toi mueleen muesmäisen tlntun. Lapsena joskus tein piirrosten silmät vähän kuin pudotramalla kynän paoerille sattumanvaraisesti, ja noin syntyneet vuirusilmät myistuttavat tätä miesmäistä asiakesjeistä tonttuvaokutelmaa, joka jenties on sosiaalisuuden tyyppini, kun muiden vaikutusvalta hyökyy ylutseni kuin he olisivat aina cain suureneva valtaca jeilapallo, mustanharmaa, metallusen painava, sosiaalusuudenko monet niin mueltävät, onko se kahvin ja pullan vuehätystä heilke ja hyvän puhtaan värillusen villapaidan? 
Mutta siis ilmeisesti on hankaluuksia tunnistaa, kuka on milkainen ha kuka saisi vaikuttaa kehenkin. Oma vadtaukseni on että kukin saa vaikuttaa vain omaan itseensä plus ottaa vaikutteita ja sallua itseensä caikyttamista, muttei sius pakolka vaikuttaa muhinkään, mikä on toisen oma elämä, keho, mielu, elämisentapa tms, mitä tarttee suojata, jotta voisi itse elää oman elämänsä. Mutta siis kyssakin genkilössä on mm järki ja tunteita ym tubtemuksia, ynnä muita osia tai puolua ja sosiaalusuuden tms myötä muilta tulkeita tyylejä tejemusentapojen hakautumusessa tms, eli tuolkaisia voi olla usrita samaa ihmistä ja jotkin kebtues vaihdellen myös ainakin osin seuran mukaan. Ja minulla ainakin on ollyt ongelmana, että jotkin asiat menevät muuden laittamina, vaikka kuinka olusivat kivuluaita. Mielestäni pitäisi sekunti sekunnilta, hetki hetkeltä saada öäöttää itse ja arviouda, minkä vaikutteiden mukaan menee, elellä niin kuin itselke sopii kunakin herkenä, vaikkei käyttäisi sanaa "päötös" tai muuta trikkiä, millä joku vetäisi elämusen oikeuden pois jonkun tousena hetkenä sanotun tai muuten muetityn tai kommunikoidun varjolla. 
Mutta sius elintilani on ollut niin miesmäinen että siitä tuo tyylin muesmäisyys, eikä lna valintani ole yhtään tikku-ukkomainen, vaan muuten muut hyökkäilevät. Ja toisten sosiaalusuus ei siis ole ollut huomaavaista vaan mykiloivaa ja siitä asiakeskeisyyden korosraminen. Voiko ongelma liuttyä siihen, etten oikein hahmota silmäluomueni asentoa? Ja muut ovat kuin eivät näkisi minua samanlaiseba olemukseltani kuin olen. Miksi ihmeessä muetin näitä koulumuistomaisia mielikuvia, mutta köytän oreesensiä, enkä vertaa viime vuosien elämääni? Mutta on siis kuin kullekin olisi ona vudeokuva, erilainen sosiaalinen olemys, myös muilka eri kuin mitä luulivat olevansa. Ja se kuulistaa jonkun aikuusrn muunbelmalta koululaisen mielipiteestä, että kuhunkin henkilöön päin on omassa olemuksessa sen henkilön tyylinen puoli, miten sen henkilön kanssa on välut, tekeminen, kommunikaatio. Niin tuliko se jotenkin korvattua lavastujsella esim keinotekousessa maailmassa tai lääkkein tai porukan piuttaanattomuyden myötä lavastetulla sosiaalusuydella, joka sitten aikyusten kehottamana meni kureäksi asiakeskeiseen huomioon päin yrittämuseksi, mistä minulle nuo kouluaikojen kivut onko luokan 6. tienoilla? 
Terv. Hannele 


 On Wednesday, 1 January 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:

Ja maisemakuvan ja ajattelun helppouden myötä minulla siis on hyvä kokonaiskuva maailmasta ja sosiaalusesta ympäristöstä koko ajan, mutten ole aina kärryillä toisten ededottamuksista, sosiaalisista suhteista, motivaatiosta, tms, vaan vain ymmärrä kokonaisuuden perustoimintaa, hyvää tarkoittavaa yhteispeliä useasti ainakin joltain puolin. Niin en olisi siinä mielessä yhtään miesmäinen tikku-ukko vaan pikemminkin taidemaalarimainen, sporttinen ja musiikkimaisesti maisemaa hahmottava yhdessä näköaistin ja tunbelmatajyiden tilannekuvan kanssa. 
Terv. Hannele 




On Wednesday, 1 January 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:

Mikä tuissa sitten tekee ne kivut ja muiden liiallusen vaikutusvallan? Olettavatko minun olevan vaistomaisesti sosiaalinen ilman mitään varuillaan llia ja ilman mitään luottamusta itseeni mutta kamalasti muihin nojaten? Eikö sellainen ole lasten luokkaan tuppaavan äidin tms aikuusen piirre, että kiva täällä lasten keskellä, kokeillaanpa, miltä koulu tuntuu, jos täällä 5min istuisi. Ja jotenkin sellainen ympäristön ihmiset tms kiinnostuksenkohteina eikä itse,onkin sitten kohdistettu minuun kuin lavastuksesta olisi yritetty pakolla tehdä aito, niin että henkilöt, joihin se kohdistetaan, kärsivät. 
Terv. Hannele




On Wednesday, 1 January 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:

Tuossa on kai erehdyjsessä köytetty sanaa ja tunnistusta, että sosiaalinen, ja oletettu että se tarkouttaa mm huomaavaisuutta ja hyvää tahtoa ja sivistyksen taitotasoa, vaikka kyseessä on ilmeisesti ajatus, että "kahvi ja pulla (kahviossa tms perinteisessä paikassa) on kiva miljöö", mikä ei ole huomioonottavainen muita kohtaan, vaikka onkin hyväntuulinen, mutta on ympyröistä poissa olleen geikkokapasiteettisen tapainen, vähän kuin joku lievästi vilustuttuaan pysyttelee lämpimässä, on poissa kuvioista muttei kokonaan sairastava. 
Terv. Hannele 


* * *

Parantamisohjeblogieni jatko-osassa https://parantamisesta7.blogspot.com/2024/11/lasten-ja-etenkin-kouluikaisten-kivuista.html 


 

 * * * * * 

11.1.2025   Jumiutumisesta eroon pääsemisestä 



On Saturday, 11 January 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:

Ehkä jos jokin ektiivisuus on luokuteltu mielualani mukaan ja minua potuttaa kamalasti, kun en ole ollut yhtään aktiivinen, vain nuokkunut yms, niin sen mukaan mielialani on huono, mutta ruuat hyvin huolehtiva elämäntilanne, lämpimän täkkn alla lösiminen ja päivittäinen kivat elämänohjeet aiheena nostavat jotain olon mukavuuden tasoa paljon, ja luulen että usein myös kanssani tekemisissä olleet ihmiset ovat jotenkin hyötyneet tästä elämänohjeiden määrästä, tyyliin "tällä hetkellä ei mitään vaivaa tunnu, ihan ok olo kumma kyllä", mikä tuntuu olevan yleinen pulleuden tunne ympäristössäni, ja kotini monelle kai liiaksi kuin olisi juuri hedelmäkarkin syönyt ja musiikkiharrastunut: "ihan ok, mutta miksi pitäis olla silleen?". Niin että ei se kai valituksiin anna aihetta, eikä oikeuttaisi varaamaan aktiivisuutta vain ankeammille. Peruselämäntaidot ja yhteiskuntakelpoisuus, kauniit arvot, ok rehellusyys, riittää siihen että saus elää rsuhassa omaa elämäänsä ja puuttuminen ja määräilyn kohteena oleminen on taas niihin kohdistuvaa, joilla noissa perustaidoussa tai arvoissa on vakavia puutteita etenkin muiden elämänmahdollusuuksien kannalta. 
Terv. Hannele 

 



On Saturday, 11 January 2025, Kaisa Hannele Tervola <hannele.tervola@gmail.com> wrote:

Katoin jonkun uutisvideon osan missä Grönlannin eskimo joka oli kai sekä muusikko että shamaani, haukkui usaa, mutta meininki olikin että kiinalaisina heidän pitää sanoa niin ja niin koska etelämmässä asuvat tuppaavat pitämään sellaisra metakka, mutta eihän niin voi sanoa, ette kai usko, kun Grönlanti on vain pieni maa tai pieni paikka eikä voi puhua ihan toisista riippumatta. Niin eli isompi maa ja enemmän ihmisten ilmoilla, isomman porujan osa kuten vaikja akateemiben pääkaupunkuseudulla, on jotenkin suojaisampi puhumaan, mutta toisaalta osaa myös valuta sanansa paremmin, sillä sen sijaan että sanoisi sosiaalisedti sen ha sen sanoneen niin, akateeminen usein oerustelee maailman edulla reilusti ja viisaasti, yleisedti kannatetun tyyppistä viisautta noudattaen ja käyden kunkin näjemyksen perusteluita läpi jotenkin ykeisystävällusesti, muttei aina niin sosiaalusesti osaavaisedti eikä dominanttina, ja jäättä kunkin oman ymmärryksen mahdolluseksi kedkystelun osaksi jos sivistystä viisaasti noudattaen keskydtellaan. Ja näin jälkikäteen vasta tajusin, että itse taidan llla harvinaisen suvereeni, sillä monet mieliputeeni ovst objektiivisedti perusteltuja niin yleisellä tasolla, etteivät ne oikein muutu ajan myötä tai asiayhteyden myötä tai painostujsen myötä, vaikka sanamuodot ja selitysten määrät yms vaihtelevatkin. Edes maailmankuvani isot muutokset eivät ole vaikyttaneet noihkn perusrakenneanalyyseihin, vaikka jotkut asiat maailmassa muuttuisivat. Eli silleen o  kyllä aika suvereeni, kun ei moni muu, sen psremmin ihminen kuin eläinkään moiseen kai yllä. Niin sitä mietin, että lnko mää okkultidtiset ongelmat isolta osin esim eskimon tilanteen laittamista .inulle, vaikken tosiaankaan ole eskimo, tai sosiaalusedti orientoituneidrn tavallusten tilanteitten maittamista mulle, vaikjen tosiaankaan ole tavannut laiminlyödä asiatason huolehtimusta elämän kannalta hyvällä tolalle tms, enkä tosiaankaan kestä kun aina tulee muiden vaikutetta elämääni eikä omaani. 
Terv. Hannele 


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

My writing work is over

 For the last four years i have concentrated more and more on writing my text Skills of Christmas gnomes. I do not know why but it is globally interesting subject that many read about sometimes. But the text has been ready for over a month, and i no longer have anything global to write about. So my career in writing is over, even though like others in this modern era i may write this and that, texts of no big signifogance or of not so good quality. Writing has obstructed my lufe surprisingly much, so there aren't much new subjects to write about. 

My birthday and my childhood name

My birthday is 8. of August. As numbers 8.8. it brings to my ming four round circle like things of which two pairs are more closely connected. The healthy round forms bring to my mind symbiosis and a model of the world. So it is like one form of my paradise theory. I have not noticed it having influenced my thinking, except that I have come to notice the possibility of such a model and on the other hand my childhood environment maybe saw such a view as part of what I might be like because of my birthday. Late summer is also a time of warmth at the same time with the need to defend the good things summer brings, the loves in one's life from the coming autumn and winter. So that too may have affected my view on what is the task of thinking, theory and work. * * * (7. March 2016 As a child I had the last name Hari, so my name Kaisa Hari bought the associations "keisari" = emperor and "tsaari" = Russian tsar (emperor). So I took it to my task to cultivate some...

About the skill levels and values of my environment

 I have lived most of my life at the capital district of Finland. Especially as younger almost all adults in my environment were academical or academically inclined. So the ordinary skill level of academical people and their amount of common sense and of following civiliced values has been quite typical in my younger years' environment, also what I have read had often been inclined toward communicating to such people. On the other hand academical people often seek to communicate globally in their work like writings, and so one typical point of comparison is the style and skill level of the thin Chinese who tend to use terminology, so even though we are in another cultural domain, the skill level often isn't so high that it would use a completely different approach without a communication possibility with also the thin Chibese being aimed at. And so after reading my texts many are disappointed at the level of quality and trustworthiness of my younger years' social envuronmen...